Jak reklamować produkty spożywcze?

Jeśli zdarzy się nam kupić żywność złej jakości, albo nieświeżą możemy ją reklamować i domagać się od sprzedawcy wymiany artykułów lub zwrotu pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że musimy przyjść do sklepu z uszkodzonym lub zepsutym produktem oraz z paragonem lub rachunkiem. W takim wypadku sprzedawca nie może nas odesłać do producenta czy hurtownika, ma jednak prawo nie uznać reklamacji, jeśli nie zgłosimy się w miarę szybko.

Czas, w jakim możemy reklamować poszczególne artykuły żywnościowe zostały określone prawnie w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. Dz. U. 2003.31.258 (R). Oto przykładowe artykuły i dopuszczalne terminy i reklamowania:

  • Produkty kupione do spożycia na miejscu np. zupę, pizzę, należy reklamować niezwłocznie po otrzymaniu takiej potrawy, czyli natychmiast po stwierdzeniu ich złej jakości.
  • W terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania, w przypadku towaru paczkowanego.
  • W terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru, w przypadku zakupionego luzem, odmierzonego w miejscu zakupu lub dostarczonego do miejsca zamieszkania kupującego.
  • Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później, niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.

Rozważnie kupując, w dużym stopniu ograniczamy ryzyko wydania pieniędzy na artykuły niepełnowartościowe. Zanim włożymy cokolwiek do koszyka, sprawdźmy datę produkcji, termin przydatności do spożycia itp. Nie kupujmy żywności u przypadkowych sprzedawców i nie ufajmy bezkrytycznie reklamom, gdyż często informacje w nich zawarte bywają nierzetelne. Coraz więcej sprzedawców w swoim dobrze pojętym interesie dba o klientów i we właściwy sposób podchodzi do reklamowanego produktu. Jeżeli jednak zdarzy nam się spotkać sprzedawcę, który nie chce uwzględnić naszych roszczeń, możemy zwróć się o pomoc do odpowiednich instytucji.
Zastrzeżenia co do jakości kupionych towarów, rzetelności miar oraz poziomu obsługi w sklepie, można zgłosić najbliższym oddziale Państwowej Inspekcji Handlowej. W ustaleniu czy kupiony produkt jest niepełnowartościowy czy wręcz szkodliwy dla naszego zdrowia, pomoże nam Państwowa Inspekcja Sanitarno- Epidemiologiczna. Z kolei informacje o uprawnieniach konsumentów oraz pomoc w załatwianiu uzasadnionych roszczeń, uzyskamy w regionalnych oddziałach Federacji Konsumentów.

Źródło: www.nawidelcu.pl

Od siebie chciałam napisać o pewnym zdarzeniu jakie miało miejsce w pewnym irlandzkim sklepie. Pewna Pani przyszła reklamować zepsute mango, przy czym Pani nie miała ani paragonu ani tym bardziej owoców, które były nie do spożycia. Oczywiście odmówiłam, uznając, że nie mam podstawy by przyjąć reklamacje, Pani się oburzyła jeszcze bardziej gdy napomknęłam iż nie mam pewności czy aby tych owoców nie spożyła w całości a następnie domaga się zwrotu pieniędzy. Jak się okazało Pani była stałą klientką i zwrot pieniędzy dostała. Dziwny kraj 😉 W Polsce musimy mieć paragon, zepsuty towar, datę ważności a w Irlandii znaną klientowską twarz 🙂

Dodaj komentarz